-

Follow on Bloglovin

Content

maandag 17 september 2012

Boek review: Divergent (Veronica Roth)

Het eerste boek review op Peaches and Pinks! Ik heb niet heel veel hobby's, maar lezen is er één van. Ik lees al sinds jongs af aan en doe dat nog steeds erg graag. Qua genre heb ik niet echt een favoriet, hoewel drama en fantasy me altijd wel aanspreken. Ik hou erg van fantasy boekenreeksen, zoals Harry Potter, The Vampire Diaries, Game of Thrones, the Hunger Games en ja, ik geef toe, Twilight heb ik een tijd ook trouw gelezen en ik heb ook trouw van Twilight gehouden. Inmiddels een stuk minder! Daarnaast lees ik ook andere literatuur. Ik lees voornamelijk in het Engels, maar bepaalde Nederlandse literatuur kan ik ook waarderen. Mijn favoriete schrijver daarentegen is niet Nederlands, maar Spaans. De boeken van Carlos Ruìz Zafon grijpen mij het meeste en zijn boeken zijn boven alle andere boeken mijn favoriete boeken.

Ik heb net een boek uit van Veronica Roth, genaamd Divergent. Dit boek heb ik op vakantie gekocht in Portugal omdat ik Divergent op wat blogs en op Youtube langs zag komen en iedereen vol lof was over dit boek. Inmiddels heb ik hem uit, en wát een geweldig boek is dit. Het is wel een Young Adult boek, zoals veel boeken die populair zijn op dit moment. Voor mij maakt het geen verschil, want er komt ontzettend veel actie voor in het boek.

Het verhaal volgt Beatrice, ofwel Tris, in een wereld waar de samenleving is gesplitst in vijf verschillende fracties: Dauntless - de onbevreesde, Amity - de vreedzame, Candor - de eerlijke, Erudite - de intelligente en Abnegation - de onzelfzuchtige. De mensen in de wereld van Tris zijn verdeeld over deze vijf fracties. Iedereen wordt geboren in een bepaalde fractie, maar krijgt op hun zestiende de keus om te wisselen van fractie op Choosing Day. Tris voelt zich niet thuis in haar eigen fractie Abnegation, maar staat voor de moeilijkste keuze: haar familie hoort bij Abnegation. Maar waar hoort Tris? En is haar keuze wel de verstandige keuze? Na haar keuze komt ze terecht in een fractie waar ze tegen alle kansen in iemand vindt die voor haar vecht, maar haar tegelijkertijd een bedreigd gevoel geeft. Is haar keuze juist geweest?

Het boek is goed geschreven en het verhaal zit goed in elkaar. Roth schrijft op een spannende manier, vanuit de ik-persoon, dus het verhaal grijpt je meteen. Je kan de gevoelens en gedachten van Tris op een manier beleven dat het verhaal erg spannend en interessant is. Elke keer als ik begon had ik moeite met het boek weg te leggen omdat je telkens benieuwd bent hoe het verder loopt. Er is sprake van actie - véél actie, liefde, maar ergens zit ook een moraal in het verhaal. Omdat de fracties zich richten op bepaalde uitgangspunten zoals eerlijkheid, intelligentie, onzelfzuchtigheid, vrede en dapper zijn krijg je ook te maken met slechte kanten van mensen in Divergent. Het maakt het verhaal een stuk boeiender.

Ik heb het boek zelf in het Engels gelezen, maar in het Nederlands heet het boek Inwijding. Beide boeken zijn te koop op bol.com. Roth is al uitgekomen met een vervolg op Divergent. Dit boek heet Insurgent in het Engels en is al te koop op bol.com. In het Nederlands heb ik hem nog niet gevonden, wat waarschijnlijk betekent dat hij nog niet vertaald is. Ben je nog op zoek naar een spannend boek, dan is Divergent zeker een aanrader!